in de stad - Reisverslag uit Pôrto Velho, Brazilië van Kristel Verhoef - WaarBenJij.nu in de stad - Reisverslag uit Pôrto Velho, Brazilië van Kristel Verhoef - WaarBenJij.nu

in de stad

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Kristel

17 December 2005 | Brazilië, Pôrto Velho

Hoihoi,

Porto velho dus, ja ik was wel blij weer naar Porto velho te kunnen gaan. Niet dat het niet leuk was in Nazaré, maar doordat je bij een familie woont en er niet veel mogelijkheden voor sport en vertier zijn, wordt je wel heel erg geleefd door ritmes van anderen en ik was blij dat ik nu weer mijn eigen ritme kon gaan bepalen. Ja en het vooruitzicht op dat vette huis met warme douche, tuin, hond en zwembad doet ook wat natuurlijk. jammer genoeg viel dat laatste een beetje tegen. Door onderhoudsproblemen/problemen met mensen onderling etc hadden mijn huisgenoten besloten uit elkaar te gaan en andere onderkomens te zoeken. Ze woonden nog wel in huis, maar dat was niet meer gepoetst en had veel mankementen. Een jongen bood aan dat ik wel met hem en een andere huisgenoot mee kon en nu zit ik dus met twee militairen in appartamentje. Ik slaap in de woonkamer en het was twee weken een teringzooi dus het begint nu pas weer leefbaar te worden. tevreden ben ik wel. Het zijn aardige gozers, ik zit er veilig en ik betaal (nog) geen cent.

ik had aardig wat te doen in de stad. Ik moest/moet interviews houden met overheidsinstanties en NGO’s en die hebben allemaal vakantie in januari dus het moest allemaal in korte tijd gebeuren. ik moet dus interviews maken,houden en uitschrijven en daar ben ik ook deze week mee bezig. Over het algemeen gaat het best goed denk ik. Niet iedereen heeft even nuttige antwoorden, maar toch sprokkel je er elk interview weer wat informatie bij. De mensen laten je meestal wel wachten waardoor je aardig wat tijd kwijt bent voor een interview dat in principe maar +_ een halfuur duurt. Sommige mensen heb ik al zo vaak gezien dat er inmiddels geen afstand meer over is en ik na het interview er een lunch achteraan plak. Af en toe ben ik wel zenuwachtig voor een interview. Gister bijvoorbeeld. Ik had een interview met het hoofd van INCRA. Dat is de organisatie die verantwoordelijk is voor de (agrarische) landhervorming in Brazilie. Nou is het feit dat hij een hoge positie heeft al reden tot een beetje nervositeit, maar de onruststoker was in dit geval eerder een coruptieschandaal in diezelfde organisatie. Mijn eerste afspraak met hem was al verzet omdat hij naar de federale politie moest en op het terrein van INCRA stonden, naast het gebruikelijke MST kamp dat daar gevestigd is ook aardig wat protestborden etc. Ook de beveiliging was verscherpt; normaal ben ik zo brutaal om illigaal langs de algemene receptie te glippen en direct naar zijn persoonlijke secetaresse te lopen om zo de wachttijd te beperken, maar dit keer moest ik me voor elke deur melden voor ik mocht passeren. nou goed waar ik me voor aankomst vooral druk om maakte was om de vragen over corruptie die ik standaard in mijn lijst had staan en ik besloot om het maar een beetje van zijn humeur af te laten hangen of ik die zou stellen. Bij aankomst maakte ik me hier niet meer druk om omdat zich een ander probleem had voorgedaan.Ik ga meestal op mijn mountainbike naar de verschillende overheidsinstanties toe en nu is hier het regenseizoen begonnen waardoor het zo nu en dan met bakken naar benden valt. Tel hier de slechte, modderige straten en geen spatborden bij op en je kan je enigszins voorstellen, hoe mijn benen, mijn kont etc. eruit zagen. Gelukkig was ik te vroeg(lees hij te laat) en heb ik een borstel geleent van de poetsvrouw die in de gang aan het werk was, waarna ik op de wc mijn broek uitgetrokken heb en gepoogd heb de schade een beetje te beperken, waardoor ik iets minder vies bij het interview zat, wat overigens redelijk soepel verliep.

Ik ben vorige week wel nog een paar dagen de rivier opgeweest met een NGO die een cursus gaf in Calama, een in verhouding groot dorp zo’n zes uur verder de rivier op dan Nazaré. Ik wist niet precies wat voor cursus het was,maar dacht dat het wel interessant zou zijn om te zien hoe deze NGO te werk ging.De cursus bleek uiteindelijk een curcus agroflorestal oftewel een curcus produktief(met veel vruchten) nieuw oerwoud planten op afgefikte stukken etc. Zoals de meeste activiteiten van instanties tegenwoordig was ook deze participatief waardoor ook ik heb geleerd een nieuw bos te plannen en te planten. was een interessante cursus, beetje lang wel(drie dagen). Voordeel was dat we ook zaterdags in Calama waren, waardoor ik ook hier de forro meegepikt heb.

De afgelopen weken ben ik weinig uitgeweest. In het weekends ga ik wel eens stappen, maar door de weeks ga ik eigenlijk meestal op tijd slapen. Reden is vooral dat ik mijn concentratie wel nodig heb met interviews. Een kater vergroot mijn spraakgebrek vandaar. Daarnaast heb ik vanaf het begin af aan een beetje moeite gehad met veel mensen van hier in de zin dat ik veel uitnodigingen van mensen krijg omdat ik nederlande en daarom interessant ben. Ik kan me daar nooit zo in vinden en, hoewel ik heus wel een praatje maak als er mensen naar me toe komen, heb ik geen behoefte om dit soort contacten uit te bouwen. Ik heb een aantal mensen waar ik het wel goed mee kan vinden zoals Wart, mijn huisgenoten, mensen van het buikdansen etc. en dat vind ik eigenlijk wel genoeg. Vertier blijft ook het buikdansen. Het lijkt nog steeds niet op buikdansen, maar het ziet er al iets minder mongool uit.haha. Nou goed dan heb je nog het sapjes drinken, eten uitzoeken, winkelskijken, terrasjes ziten, internetten en af en toe zwemmen wat de stad heeft en Nazaré niet.

Jullie zijn inmiddels wel aardig op de hoogte denk ik. Beetje jammer misschien dat ik niet meer over mijn onderzoek kan vertellen, maar ik zou niet weten welk stukje ik kan vertellen zonder daar meteen een hele inleiding bij te moeten schrijven. Hoop dat ik er komende week in Nazaré aan toe kom om de inleidende stukken van het raport van het uitwisselingsproject te gaan vertalen zodat ik mijn gegevens al iets meer in een soort van verhaal vorm kan gaan schrijven, maar goed het is allemaal veel werk en ik heb nog veel te doen i de korte tijd die me nog rest(ticket naar Manaus is al gekocht!!) Vooral gegevens uit Nazaré missen nog en ik hoop maandag en misschien di nog een aantal interviews te doen. Ondertussen is het al bijna kerst en heeft iedereen vakantie. Ik heb maar besloten kerst in Nazaré te gaan vieren. Wart,mijn huisgenoten etc. gaan allemaal de hort op en dus lijkt me dat leuker. Wie weet is het nog handig voor mijn onderzoek. Na de kerst hoop ik ook eindelijk lago de Cuniã een keer te gaan bezoeken. Dat is ook een gemeenschap op een paar uur afstand van Nazaré waarvan iedereen zegt dat het heel mooi is dus moet ik dat natuurlijk wel gezien hebben. Voor het nieuwe jaar ben ik wel weer terug in de stad want ik ga namelijk naar CALCINHA PRETA met de nieuwjaar wisseling. de meeste van jullie zullen het vreslijk vinden, maar hier is het hartstikke populair en ook ik ben het helemaal leuk gaan vinden en dus heb ik daar wel al zin in.

Nou goed. Dan rest me slechts om jullie een leuke kerst te wensen; maak er niet te veel drama en genoeg feest van!!!

Liefs Kris

  • 19 December 2005 - 07:52

    Sonja Cremers:

    Hoi Kristel,

    Kei tof die verhalen te lezen van jouw.
    Ik zie je alvoor me op de fiets zonder spatbord in de modderige omgeving. Je kunt het leuk brengen.
    Ik moet ook eerlijk zeggen, van de rest leefomgeving enz. is moeilijk een beeld te vormen, dat moet je in het echt meemaken. Vind het knap wat je doet, heel erg bewondering voor.

    Succes met alles.Jij ook Fijne kerstdagen en een goed begin van 2006
    Kijk weer uit naar je volgend verhaal.

    Groetjes uit Budel, Sonja
    ook van William en Marloes

  • 19 December 2005 - 10:18

    Joep:

    Hoi Kristel, vind het helemaal niet erg dat je dit keer niets over onderzoek hebt geschreven. Vind het ook leuk te lezen wat je verder doet. Krijg zin om te komen, maar ik maak liever een reis na mijn heupoperatie in februari. Ik mis Ingrid heel erg en jou mis ik ook. Gun je natuurlijk al dit moois en zo, maar zal blij zijn om je weer te zien. Ik beloof je hierbij alvast een etentje. Groetjes en dikke zoen, Joep

  • 19 December 2005 - 22:32

    Hub Verhoef:

    Hé Kristel, Allemaal even interessant. Ik begrijp het niet allemaal (wat is ook nog eens een NGO?), maar het lijkt me heel interessant.
    PS had je de vragen over corruptie nu wel of niet durven te stellen.
    Ik krijg de indruk dat je goed bezig bent geweest en ook al kon je niet in het zwembad, nat werd je toch.
    Kijk een beetje uit, let goed op je zelf en ook voor jou een hele fijne kerst. Ik zal je met Kerst proberen te bellen en ik zie wel of ik je kan bereiken.
    Doei, doei en ook een heel fijne jaarwisseling.
    Staat Nazare al onder water of gebeurt dat heus niet elk jaar? In ieder geval tot de volgende keer!
    Paps

  • 25 December 2005 - 10:46

    Hub Verhoef:

    Kristel,
    Ik wens je hele fijne Kerstdagen!
    Paps

  • 30 December 2005 - 14:25

    Marlies:

    hallo kristel,
    het zijn leuke story`s en boeiend om te lezen, een beetje jaloers ben ik wel dat ik niet in jouw schoenen sta, maar gelukkig maar een beetje.
    ik wens je een goede roets naar 2006 en heel veel succes verder met je project in het nieuwe jaar, dat al je wensen in vervulling mogen gaan.
    veel liefs, kusjes en groetjes,
    mamma.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Pôrto Velho

Mijn eerste reis

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Recente Reisverslagen:

10 Januari 2012

Skype adres

14 Augustus 2009

Ons eigen kleine Auschwitz

14 Augustus 2009

House in pocket

05 Januari 2006

terugblik op de feestdagen etc.

31 December 2005

foto´s
Kristel
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 171
Totaal aantal bezoekers 19896

Voorgaande reizen:

03 Januari 2012 - 20 Februari 2012

Peru-Brazilie 2012

31 Mei 2005 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

30 November -0001 - 30 November -0001

home @ Bulgaria

Landen bezocht: