terugblik op de feestdagen etc. - Reisverslag uit Pôrto Velho, Brazilië van Kristel Verhoef - WaarBenJij.nu terugblik op de feestdagen etc. - Reisverslag uit Pôrto Velho, Brazilië van Kristel Verhoef - WaarBenJij.nu

terugblik op de feestdagen etc.

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Kristel

05 Januari 2006 | Brazilië, Pôrto Velho

He mensen,

Hoop dat het jaar voor jullie goed begonnen is. Mijn nieuwjaarswisseling was vooral heel nat. Ik heb mezelf nat laten regenen om het optreden goed te kunnen zien. Nou was het zo druk dat nat niet ook meteen koud betekend en dus was het genieten van ‘calcinha preta’. Geen dagen feest zoals bij een deel van jullie maar toch wel een goed begin.
Ook kerst was goed te doen in Nazaré. Helaas functioneerde de telefoon niet waardoor ik kerst echt afgezonderd van familie en vrienden beleefd heb. Nu werd er in Nazaré niet echt veel aan kerst gedaan en daar was ik eigenlijk wel blij om. Het grootste verschil met andere zaterdagen was dat velen aan de wijn waren en er meer moeite voor de maaltijd gedaan werd. Ik had zelf ook een fles echte kaapse pracht meegenomen maar de voorkeur werd toch gegeven aan de zoete bochtwijn die een deel van de bewoners vroeg liet slapen. Voor het andere deel was het s’avonds feest. Gezellig doordat veel familieleden voor kerst weer terug naar hun roots gekeerd waren en het dus gezellig druk was. Dans en bochtwijn kleurden zo de avond totdat er ruzie uitbrak zo rond een uur of drie. Er werd met stoelen gegooid en al vrij snel waren een aantal mensen gevloerd. Bijna iedereen in Nazaré heeft wel wapens in huis in verband met de jacht, politie is in Nazaré nog niet uitgevonden en een aantal criminelen hebben in Nazaré hun nieuwe onderkomen gevonden dus ben ik toen maar afgetaaid.Verder niks ernstigs gebeurt overigens.
Deze week Nazaré werd door mij veel relaxter ervaren als de keren ervoor. Dit vooral doordat ik ern Nazaré of in ieder geval mijn gastfamilie al aan elkaar gewent zijn en ik nu dus iets meer mijn eigen gang durf te gaan. Er wordt niet meer zo gelet op wat ik wanneer in mijn mond stop, er wordt minder op mijn vingers gekeken met computeren en er wordt minder verslag tegen elkaar gedaan van wat ik aan het doen ben. Een grote verbetering voor mij was dat ik ook in Nazaré ben gaan buikdansen. Bij het huis zit ook een bar met dansvloer en s’avonds is hier niemand te vinden en dus ben ik hier maar een beetje gaan oefenen. Ik heb het gewoon nodig om te bewegen om me lekker te voelen en dit werkte dus positief op mijn humeur. Ook baby’s worden me tegenwoordig meer toegestopt wat ik wel leuk zou vinden als ik niet al twee keer ondergepist was. Jammer blijft dat ik alleen maar dooie dieren in Nazaré zie. Zo werd de slang die vlak bij huis gevonden werd meteen doodgemaakt terwijl het helemaal geen gevaarlijke soort was en werd voor mijn neus het vel van een aap afgestroopt voor het kerstmaal. Zijn de mindere dingen van je in een andere realiteit begeven.
Op onderzoek gebied ging het allemaal heel langzaam. Vissen gaan in deze tijd van het jaar eitjes leggen en dit doen ze in de kleinere riviertje rondom nazaré. Hier zijn ze makkelijk te vangen en zodoende zat half nazaré deze week op het water en waren afspraken voor interviews maar moeilijk te maken. Morgen ga ik voor de laatste keer naar nazaré en hoop ik meer werk te kunnen verrichten(zal wel moeten). Zal wel modderhappen worden, want het regent steeds meer en de vorige keer was het al niet meer mogelijk met schone voeten ergens aan te komen. Het water stijgt waardoor aanzichten veranderen en badderlokaties zich verplaatsen. Ga ook een paar dagen naar lago de Cunia. Het bestuur moet voor en bijeenkomst naar Cunia en ik blijf dan waarschijnlijk een paar dagen langer. het is mijn laatste mogelijkheid om iets te zien van de omgeving hier. Het gaat nu snel. over een maand zit ik al met Peter in Manaus. Misschien gaan we ons ticket verzetten. Ik hoorde deze week dat we de dag voor carnaval naar nederland gaan. Nou vind ik dat wel heel zonde en dus gaan we uitzoeken of we er niet een paar daagjes bij kunnen trekken.
Jullie zijn weer op de hoogte!! tot over twee weken..

Liefs kris

  • 05 Januari 2006 - 21:44

    Marlies:

    hallo kristel,
    meid wat maak je allemaal mee, dat heb ik in m`n hele leven nog niet meegemaakt.
    ik vind het prachtig om te lezen en bewonder je om je moed.
    je moet maar denken na regen komt zoneschijn en na een maand helemaal.
    het gaat je goed en ben blij als ik je weer eens in m`n armen kan sluiten.
    Veel liefs en een dikke kus, mamma

  • 06 Januari 2006 - 08:09

    Big Sis:

    he sissie,
    ik kan me alleen maar aansluiten bij hetgeen mam schrijft! Ook ik ben trots op je en met name ook opgelucht als je weg bent bij die (dode) slangen en criminelen met wapens..!! Maar zolang je er bent, geniet er van (?!)
    dikke kus
    Pauline

  • 06 Januari 2006 - 16:18

    Tanja:

    Hey Kris!

    Wat een verhalen zeg! echt cool, kan het me bijna niet eens voorstellen nu ik hier op vrijdagmiddag nog steeds op mijn werk achter mijn laptop zit..Dus idd: geniet ervan en take care!
    xx

  • 07 Januari 2006 - 11:25

    Joep:

    lieve kristel, voel me een beetje saai bij het lezen van al jouw verhalen. Nog steeds leuk om te lezen en geruststellend om te merken dat je het allemaal overleefd. Ik leef ook nog steeds!!! En dat na de heftige feestdagen. Dit keer niet overdadig eten en drinken, maar feesten feesten en weinig slapen. Ben nog steeds aan het bijkomen. Heb nog 3 weken te gaan voor mijn heupoperatie, dus een goed excuus om vanavond nog maar eens te gaan stappen. Zal iedereen de groetjes doen. Ook groetjes van mij en oké...nog een dikke kus, Joep

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Brazilië, Pôrto Velho

Mijn eerste reis

Hier schrijf ik later misschien iets over mijzelf.

Recente Reisverslagen:

10 Januari 2012

Skype adres

14 Augustus 2009

Ons eigen kleine Auschwitz

14 Augustus 2009

House in pocket

05 Januari 2006

terugblik op de feestdagen etc.

31 December 2005

foto´s
Kristel
Actief sinds 30 Nov. -0001
Verslag gelezen: 196
Totaal aantal bezoekers 19918

Voorgaande reizen:

03 Januari 2012 - 20 Februari 2012

Peru-Brazilie 2012

31 Mei 2005 - 30 November -0001

Mijn eerste reis

30 November -0001 - 30 November -0001

home @ Bulgaria

Landen bezocht: